Dermabrasie

Soms ontsieren littekens, zoals van acne, of andere onregelmatigheden de huid van het gezicht. Dit is vervelend en kan onzekerheid veroorzaken. Dermabrasie maakt de huid egaal. Een techniek die tevens de zichtbaarheid van ouderdoms- of pigmentvlekken, rimpels en tatoeages vermindert.

U overweegt dermabrasie

Dermabrasie kent verschillende toepassingsgebieden. Tijdens een eerste consult bespreekt plastisch chirurg drs. Th. van de Kar de mogelijkheden. Het haalbare resultaat verschilt per persoon, zoals ook rimpels, littekens en tatoeages per persoon anders zijn. Tijdens dit gesprek ontvangt u tevens informatie over hoe dermabrasie in zijn werk gaat en wat u na de behandeling mag verwachten.

Werkwijze bij dermabrasie

Bij dembrasie schaaft de chirurg voorzichtig de bovenste laag van de huid af. De wijze van verdoving, plaatselijk of narcose, is afhankelijk van de grootte van het te behandelen gebied. Doorgaans duurt de operatie niet lang.

Nazorg bij dermabrasie

Direct na de operatie wordt de geschaafde huid afgedekt met vet gaas, wat er al snel weer af mag. Daarna kunt u de schaafwond gedurende enkele dagen insmeren met crème of olie. Meestal is de wond binnen een week genezen. Het is wel aan te raden om gedurende enkele maanden uit de zon te blijven en niet onder de zonnebank te gaan, zodat de behandelde huid niet over-gepigmenteerd kan raken.

Als de wond is genezen, is het resultaat van de behandeling al te zien. De huid is egaler en voelt glad aan. Littekens, pigmentvlekken, rimpels en tatoeages zijn minder zichtbaar of verdwenen. Wel blijft de huid van het behandelde gebied vaak nog enkele maanden roze of rood van kleur. Dit verdwijnt uiteindelijk vanzelf.

Risico’s en complicaties

In enkele gevallen kan dermabrasie leiden tot vermeerderde of juist verminderde pigmentatie van het behandelde gebied. De huid kan dus lichter of donkerder zijn dan de omringende huid. Net als bij andere wonden is er een kans op een infectie. Soms ook blijkt een tweede behandeling gewenst.

Dermabrasie wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar omdat het een cosmetische ingreep is.