Voorhoofdslift

Voorhoofdslift of Wenkbrauwlift

Verslapping van de huid is een van de gevolgen van veroudering. Als de huid van uw voorhoofd slapper wordt ontstaat er soms overtollige huid. Uw wenkbrauwen zakken en de huid drukt op uw bovenoogleden, wat u een vermoeide uitstraling geeft. Daarnaast heeft deze verandering soms klachten als een beperkt blikveld of hoofdpijn ten gevolg. Een voorhoofdlift of wenkbrauwlift biedt verlichting.

U overweegt een voorhoofdslift of wenkbrauwlift

Redenen om een voorhoofdslift of wenkbrauwlift te ondergaan variëren van pijnklachten tot praktische en esthetische overwegingen. Ziet u slecht of heeft u droge of juist tranende ogen? Raadpleeg dan eerst een oogarts. Tijdens een kennisgesprek geeft plastisch chirurg drs. Th. van de Kar inzicht in de mogelijkheden en het te verwachten resultaat. Ze bekijken of u het meest geholpen bent met een voorhoofdslift of een wenkbrauwlift. Dit eventueel in combinatie met een correctie van de bovenste of onderste oogleden om een optimaal resultaat te behalen. Op basis van dit gesprek ontvangt u, indien gewenst, een prijsopgave.

Werkwijze bij voorhoofdslift en wenkbrauwlift

Voorafgaand aan uw opname ontvangt u informatie over de voorbereiding en details over de operatie. Doorgaans vindt een lift van het voorhoofd plaats onder volledige narcose. In enkele gevallen volstaat een plaatselijke verdoving. De operatie wordt poliklinisch of in dagverpleging uitgevoerd. Daarnaast informeert uw plastisch chirurg u over de operatietechniek. Afhankelijk van de omvang van de ingreep is er sprake van een endoscopische operatie, waarbij de chirurg slechts enkele kleine sneetjes maakt, of een open voorhoofdslift. Deze laatste behandelmethode is ingrijpender.

In het geval van een wenkbrauwlift is een plaatselijke verdoving het gebruikelijkst. Bij mannen is het voorhoofd vaak al getekend door wat diepere rimpels. Vanwege het feit dat de chirurg in dat geval het litteken onopvallend in de lijntjes kan verwerken is een wenkbrauwlift vaak geschikter voor mannen dan voor vrouwen.

Nazorg bij voorhoofdslift of wenkbrauwlift

Om eventuele zwellingen af te laten nemen wordt er na afloop van de operatie een strak verband rond uw hoofd aangebracht. Dit verband mag er meestal na twee dagen weer af. Tijdens deze periode raden wij u aan om half zittend te slapen, niet teveel te bukken of te persen en geen zware dingen te tillen. Blauwe plekken zakken soms van het voorhoofd naar beneden, en zijn gedurende een tot vier weken na de operatie zichtbaar. De hechtingen mogen er na twee weken uit. Uw lichaam heeft rust nodig om te genezen. Ongeveer een week na de plastisch chirurgische ingreep kunt u lichte werkzaamheden weer hervatten, zware lichamelijke inspanning mag u pas een maand na de voorhoofds- of wenkbrauwlift verrichten.

Doordat de overtollige huid is verwijderd ondervindt u geen belemmeringen meer bij het zien. Ook is de vermoeide blik verdwenen. Het daadwerkelijke resultaat is echter pas na ongeveer zes maanden zichtbaar doordat het weefsel tot rust moet komen. Het effect van de operatie blijft doorgaans enkele jaren zichtbaar.

Doordat de littekens van een voorhoofdslift zich onder uw haar bevinden zijn ze nauwelijks zichtbaar. Bij een wenkbrauwlift plaatst uw plastisch chirurg de littekens net boven de wenkbrauw, in de haargrens, of in de rimpels van het voorhoofd.

Helaas gaat elke operatie gepaard met risico's. Bij een lift van het voorhoofd of de wenkbrauwen is er kans op beschadiging van de gezichtszenuwen, gedeeltelijke gevoelloosheid van het voorhoofd, haarverlies en verdikte littekens. Daarnaast is er geen garantie op een symmetrisch eindresultaat. Plastisch chirurg drs. Th. van de Kar geeft voorafgaand aan de operatie inzicht in deze mogelijke complicaties. Voor plastisch chirurg drs. Th. van de Kar is uw gezondheid en veiligheid het allerbelangrijkst.