Borstvergroting

Veel vrouwen willen grotere of stevigere borsten. Dat blijkt alleen al uit het feit dat in Nederland jaarlijks meer dan 3.000 borstvergrotende operaties plaatsvinden. Redenen voor een borstvergroting lopen uiteen. Soms zijn de borsten al sinds de puberteit klein of onderontwikkeld. In andere gevallen zijn ze kleiner en slapper geworden door een zwangerschap of gewichtsverlies door een dieet. Soms lijken de borsten niet in verhouding te staan met de rest van het lichaam. In veel gevallen draagt een borstoperatie bij aan zelfvertrouwen.

U overweegt een borstvergroting

Een borstvergroting overwegen om u mooier te maken, is een prima reden. Het is echter een misvatting dat een borstvergroting of borstversteviging een oplossing is voor sociale of seksuele problemen. Wel is het zo dat wie zich goed voelt, dit ook uitstraalt. Daarom hecht plastisch chirurg Th. van de Kar veel belang aan om samen met u de juiste cupmaat te bepalen. Naast postuur speelt uw verwachting een rol bij het bepalen van de cupmaat. De één heeft immers liever een iets grotere cupmaat, terwijl de ander een mooie cup B verkiest. Tijdens een intakegesprek bespreekt plastisch chirurg Th. van de Kar samen met u de mogelijkheden van een borstvergroting en adviseren over de grootte van de in te brengen prothese. Daarnaast komen tijdens dit gesprek onderwerpen aan bod als het verloop van de operatie en het herstel. Zoals bij iedere andere operatie moet u de voordelen van een borstvergroting goed afwegen tegen de nadelen en de risico's. Daarom bespreekt hij de ingreep vooraf uitvoerig met u. Op basis van dit eerste consult ontvangt u een offerte.

Er zijn geen duidelijke leeftijdsgrenzen voor een borstvergrotende operatie. Plastisch chirurg Th. van de Kar voert de ingreep echter zelden uit bij cliënten onder de achttien jaar.

Prothesen

De meest eenvoudige, effectieve en duurzame manier om borsten te vergroten is met behulp van kunststofprothesen. Deze implantaten bestaan uit een zakje van siliconenrubber, gevuld met siliconengel of een ander vulmiddel. Er bestaan ook prothesen met een dubbele wand. Het binnenste volume is dan gevuld met siliconengel, het buitenste volume met fysiologische zoutoplossing. Plastisch chirurg Th. van de Kar kiest enkel voor de hoogste kwaliteit. Toch is een borstvergroting nooit helemaal zonder risico. Deze risico's komen tijdens het intakegesprek uitgebreid aanbod. Daarnaast adviseren we om in ieder geval tien jaar na de operatie een afspraak te maken om uw situatie te bekijken.

Werkwijze bij borstvergroting

Voorafgaand aan de ingreep ontvangt u informatie over de voorbereiding. Zo mag u enkele weken voor de operatie niet meer roken en moet u mogelijk stoppen met de inname van bepaalde medicijnen. Nadat de plastische chirurg een goed beeld heeft van uw verwachting en gewenste resultaat van de borstvergroting of borstversteviging, wordt bepaald of uw operatie in dagbehandeling wordt verricht of dat een opname van enkele dagen gewenst is. De ingreep gebeurt in de regel onder algehele verdoving en duurt gemiddeld één tot twee uur. De prothesen worden meestal ingebracht via een snede in de huidplooi onder de borst. Het is ook mogelijk om ze via de oksel of naast de tepel in te brengen. De prothesen worden tussen de borstklier en de borstspier geplaatst, of onder de borstspier direct op de ribben. De plastisch chirurg bespreekt vooraf met u welke methode het meest geschikt voor u is.

Nazorg bij borstvergroting

Na afloop van de borstvergrotende operatie wordt de borst verbonden met een steungevend verband. In het wondgebied brengt de chirurg meestal twee drains aan. Deze slangetjes voeren gedurende één tot twee dagen het wondvocht af. Na de ingreep voelen de borsten soms pijnlijk en gespannen aan. Dit gevoel verdwijnt binnen een paar dagen. Het litteken kan enkele maanden na de ingreep tijdelijk rood, dik en hard zijn. Na ontslag uit de kliniek vindt een controle-afspraak plaats. Eventuele hechtingen worden zo nodig de hechtingen verwijderd. De eerste zes weken na de borstvergroting is het beter om niet te sporten en om geen zware inspanningen te verrichten.

Borstoperaties dragen over het algemeen bij aan een positief zelfbeeld. Door de juiste vragen te stellen tijdens de intake ontstaat een duidelijk beeld van het gewenste resultaat. Helaas is er geen garantie te geven op volledig symmetrische borsten. Onze plastisch chirurgen streven uiteraard het best mogelijke resultaat na. Zoals bij iedere operatie ontstaan bij een borstvergroting blijvende littekens. Door hun plaats en kleur vallen ze meestal echter nauwelijks op. De tepels kunnen na de operatie zowel gevoeliger als minder gevoelig zijn. Meestal herstelt het gevoel zich binnen enkele maanden. De functie blijft intact, borstvoeding geven is dus gewoon mogelijk. Ook onderzoek naar knobbeltjes of andere afwijkingen is nog steeds goed uitvoerbaar.

Gezondheid, veiligheid en een operatie die bij u als individu past staat plastisch chirurg Th. van de Kar altijd voorop. Geen enkele medische ingreep is echter zonder risico. De kans op complicaties is klein, maar wel aanwezig. In zeldzame gevallen stoot het lichaam bijvoorbeeld een prothese af. Soms ontstaan er complicaties door het bindweefsel - ook wel kapsel genoemd - dat zich om de prothese vormt. Verder zijn er de normale risico's van een narcose, die de anesthesist met u bespreekt.

Vergoeding borstvergroting

Sinds 1991 wordt een borstvergrotende operatie niet meer vergoedt. Alleen in uitzonderlijke gevallen wil de zorgverzekeraar de kosten dragen. De medisch adviseur van uw verzekeringsmaatschappij zal dan beoordelen of uw borstvergroting voor vergoeding in aanmerking komt.