Schaamlipcorrectie

Het komt voor dat de binnenste schaamlippen groter zijn dan de buitenste schaamlippen. Soms aangeboren, soms omdat ze uitzakken of verslappen door een zwangerschap. Dit kan leiden tot klachten bij het dragen van een strakke broek of tijdens activiteiten als fietsen, paardrijden en seks. In sommige gevallen kan een schaamlipcorrectie, ook wel labiumreductie genoemd, de klachten wegnemen. Soms is een schaamlipcorrectie bedoeld als cosmetische verbetering.

U overweegt een schaamlipcorrectie

Tijdens het eerste consult bespreekt plastisch chirurg drs. Th. van de Kar uw wensen en verwachtingen. Op basis van bestaande klachten schetsen de chirurgen een beeld van het te verwachten resultaat. Daarnaast kunt u tijdens het eerste consult vragen stellen over een schaamlipcorrectie. Wanneer een labiumreductie uitkomst lijkt te bieden, ontvangt u een offerte.

Werkwijze bij schaamlipcorrectie

Per situatie bepaalt de plastisch chirurg of de verkleining van de schaamlippen plaatsvindt onder plaatselijke verdoving of algehele narcose. Tijdens de operatie wordt het overtollige weefsel verwijderd. Na afloop brengt de chirurg onderhuidse hechtingen aan.

Nazorg bij schaamlipcorrectie

Na afloop van de operatie wordt de wond gekoeld om zwelling en blauwe plekken tegen te gaan. Om infectie te voorkomen wordt aangeraden om gedurende twee weken iedere dag te baden in zeepoplossing. In de eerste twee weken na de schaamlipverkleining mag u niet sporten en geen seksueel contact hebben. De onderhuidse hechtingen verdwijnen uiteindelijk vanzelf.

Een schaamlipcorrectie draagt over het algemeen bij tot het verdwijnen van de klachten. Tevens is men tevreden over het veranderde uiterlijk van de schaamlippen. Littekens zijn vaak nauwelijks zichtbaar.

Bij plastisch chirurg drs. Th. van de Kar staat gezondheid en veiligheid voorop. Net als bij elke andere chirurgische ingreep is de kans op complicaties altijd aanwezig. Zo kan er een infectie optreden of een nabloeding ontstaan.

Doorgaans komt een schaamlipverkleining niet in aanmerking voor vergoeding door uw zorgverzekeraar, ook niet als er pijnklachten zijn. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt een vergoeding toegekend. Mocht u plastisch chirurg denken dat u in aanmerking komt voor vergoeding dan geeft hij dit aan.