Dijbeenlift

De huid van de bovenbenen kan verslappen, dit zien we vaker nadat iemand fors is afgevallen of simpelweg omdat de veerkracht van de huid verminderd naarmate wij ouder worden. Een dijbeenlift biedt in beide gevallen uitkomst.

U overweegt een dijbeenlift

Plastisch chirurg drs. Th. van de Kar bespreekt tijdens een eerste consult uitgebreid wat uw wensen zijn. Tijdens het consult kunt u alles vragen dat u graag wil weten over deze operatie. Van operatietechniek tot mogelijke risico's. Op basis van de besproken details ontvangt u vervolgens een offerte.

Werkwijze bij een dijbeenlift

De operatie vindt plaats onder algehele verdoving. Bij een dijbeenlift neemt de plastisch chirurg de overtollige huid weg. Het litteken is lang en ligt zoveel mogelijk aan de binnenzijde van de arm. De genezing (en dus zichtbaarheid) zal afhankelijk zijn van hoe u lichaam geneest. De operatie duurt ca 2 uur.

Nazorg bij een dijbeenlift

U wordt na de ingreep wakker met een drukkkend verband om de benen en vaak brengt de plastisch chirurg aan het einde van de operatie drains aan. Deze slangetjes voeren bloed en vocht uit de wond af en in 't algemeen mogen deze er de volgende dag uit. In de meeste gevallen is het niet nodig om een nacht te blijven. De hechtingen hoeven over 't algemeen niet te worden verwijderd, aangezien wij meestal een inwendige hechttechniek gebruiken. De eerste 2 weken na de ingreep adviseren wij een drukkend verband te dragen. Nog ca. 3 dagen mag u kort douchen. Het is raadzaam de eerste 4 weken niet teveel spanning op de littekens te zetten, dus niet tillen, sporten en dergelijken. Bij een dijbeenlift dient u de eerste 6 weken na ingreep drukkleding te dragen.

Er zal een duidelijke verbetering zichtbaar zijn. Echter in de periode na de operatie zal er nog wat zwelling en blauwe plekken zijn, dit duurt enige tijd voordat het lichaam dit heeft opgeruimd. Dit betekend ook dat in het begin de huid strakker is dan het eindresultaat. Tijdens de littekenuitrijping (aantal maanden) zullen de littekens wat rood zijn van kleur. Over t algemeen verdwijnt dit weer. Het is wel van belang het eerste jaar de littekens niet bloot te stellen aan de zon, om te voorkomen dat de littekens permanent bruin verkleuren.
U kunt verwachten een aantal jaren plezier te hebben van deze ingreep, echter de verslapping van de huid zal ook na deze vormverbeterende operatie doorgaan en kan het resultaat op den duur nadelig beïnvloeden.

Er zijn een aantal algemene risico's die kunnen optreden zoals bij iedere operatie, zoals infectie, nabloeding en narcoserisico's. Specifiek voor deze ingreep is het mogelijk dat de littekens dik, rood en gevoelig zijn. Er zenuwen van de arm beschadigd worden, gevoelloosheid van huid of asymmetrie ontstaat. In enkele gevallen is er sprake van gestoorde wondgenezing en weefselversterf, wat leidt tot een minder goed resultaat.

Over het algemeen zal uw zorgverzekering deze ingreep niet vergoeden. Dit is uiteraard afhankelijk van het soort verzekering dit u heeft. In enkele gevallen, bijvoorbeeld als u fors bent afgevallen, wil de verzekeraar een uitzondering maken. Na het consult kunnen wij een machtiging aanvragen bij uw verzekering.