Ooglidcorrectie onder

Wanneer de huid en de spier rondom het oog slapper wordt, kunnen wallen het gevolg zijn. Een andere oorzaak van wallen is een vetophoping onder het oog. Ook een vochtophoping in het onderste ooglid kan wallen veroorzaken. Ooglidwallen zijn te corrigeren met behulp van plastische chirurgie. Vaak wordt een onderooglidcorrectie, ook wel blepharoplastiek genoemd, gecombineerd een correctie van het bovenooglid.

U overweegt een onderooglidcorrectie

Tijdens een eerste consult bespreekt de plastisch chirurg de mogelijkheden en het resultaat van een onderooglidcorrectie met u. Het gesprek geeft u tevens inzicht in de werkwijze bij een blepharoplastiek, de periode na de behandeling en eventuele complicaties. Indien u tevens hinder ondervindt van overtollige huid bij uw bovenste ooglid kunt u er voor kiezen een correctie aan beide oogleden te laten uitvoeren. Na het consult ontvangt u indien gewenst een offerte, zodat u over alle nodige informatie beschikt om te beslissen of u de operatie wil ondergaan.

Werkwijze bij onderooglidcorrectie

Correctie van de onderoogleden kan zowel onder plaatselijke als onder volledige verdoving plaatsvinden. De plastisch chirurg bespreekt vooraf met u welke wijze het beste bij u past. Een ingreep onder plaatselijke verdoving gebeurt in de polikliniek. U mag dan na een paar uur al weer naar huis. Als u volledige verdoving krijgt, wordt u een dag in het Boerhaave Medisch Centrum opgenomen. Bij de operatie maakt de plastisch chirurg een snee onder de oogharen van de onderoogleden, met een uitbreiding naar de buitenste ooghoek. Soms kan de ingreep ook via de binnenkant van het onderooglid plaatsvinden. De ingreep behelst het verwijderen van huidoverschot en het verwijderen of verplaatsen van het overtollige vet.

Nazorg bij onderooglidcorrectie

Na een ooglidcorrectie kunnen de behandelde oogleden dik, blauw en gezwollen zijn. Om pijn en zwelling tegen te gaan is regelmatig koelen tijdens de eerste dagen gewenst. Een pijnstiller is dan meestal niet nodig. U krijgt geen verband, dus wassen en douchen is gewoon mogelijk. Vijf tot zeven dagen na de operatie mogen de hechtingen eruit. Na twee weken mag u weer sporten en zware inspanning verrichten.

Het duurt even voordat het uiteindelijke resultaat van de blepharoplastiek zichtbaar is. De littekens zijn in de meeste gevallen nauwelijks zichtbaar. Hou er rekening mee dat alleen de wallen bij de onderoogleden verdwijnen. Kraaienpootjes en wallen bij de jukbeenderen blijven aanwezig. Als de huid en de spier rondom het oog in de loop der tijd verder verslappen, kan een nieuwe correctie nodig zijn. Ondanks het feit dat plastisch chirurg drs. Th. van de Kar operaties met de grootste zorg uitvoeren kan het voorkomen dat het resultaat niet geheel symmetrisch is. In dat geval is een tweede operatie gewenst.

Net als bij andere operaties is het mogelijk dat zich bij een ooglidcorrectie complicaties voordoen. Een enkele keer komt er bijvoorbeeld een bloedlekkage voor. Dit is meestal niet ernstig, maar het duurt wel langer voordat de oogleden er weer normaal uitzien. Ook kunt u last krijgen van gevoelloosheid van de oogleden, een trekkend litteken of wat vochtophoping rond de ogen. Na verloop van tijd verdwijnen deze klachten echter vanzelf. Soms treedt bij een correctie van de onderoogleden een ectropion op. De binnenzijde van het onderooglid krult dan naar buiten. Meestal verdwijnt dit vanzelf. In zeldzame gevallen kan een zogenaamde epitheelcyste (holte met vocht) in het litteken ontstaan. Deze cyste wordt operatief verwijderd door de chirurg. Gezondheid en veiligheid zijn leidend voor plastisch chirurg drs. Th. van de Kar.

Omdat een onderooglidcorrectie onder cosmetische chirurgie valt, vergoedt de zorgverzekeraar de kosten voor de operatie niet.